Ringkjøbing Landbobank er en kundefokuseret relationsbank, som hver dag bestræber sig på at optræde kompetent, handlekraftigt og ordentligt over for vores fire væsentligste interessenter:
- Kunder
- Medarbejdere
- Samfund
- Aktionærer
2022 har været et udfordrende år. Starten af året var stadig præget af covid-19. Den 24. februar blev vi ramt af krig i Europa – noget, vi troede, hørte en svunden tid til. Allerede på det tidspunkt var priserne begyndt at stige, og stigningerne accelererede i løbet af året på især energi og fødevarer, så inflationen i Danmark, USA og det meste af Europa i 2022 endte med at blive den højeste i mere end 40 år. Det tvang både Den Europæiske og Den Amerikanske Centralbank til at hæve renterne i et uhørt hastigt tempo, og Nationalbanken i Danmark fulgte trop. Det smittede selvfølgelig af på bankens ind- og udlånsrenter.
Når tiderne er udfordrende, er det vigtigt at have en solid bank, der kan være der for kunderne:
- I maj opgraderede ratingbureauet Moody's Ringkjøbing Landbobanks Long Term Issuer Rating til Aa3 med stabilt outlook, hvilket er udtryk for, at banken vurderes at have en indtjeningsevne og en kreditmæssig profil, som medfører, at banken vil forblive modstandsdygtig over for de nuværende makroøkonomiske udfordringer. Bankens Long Term Bank Deposit Rating var i forvejen Aa3 med stabilt outlook. Ingen anden dansk bank har en bedre rating hos Moody's
- I juni blev Ringkjøbing Landbobank for 7. år i træk kåret til ”Årets Bank” i kategorien af store og mellemstore banker. Prisen uddeles af FinansWatch og EY
- Endelig var Ringkjøbing Landbobank for andet år i træk den bank i Danmark med det bedste image i Voxmeters undersøgelse fra september. Nordjyske Bank-brandet gik en plads frem og er nu nummer tre i undersøgelsen
Ringkjøbing Landbobank har således styrken til at støtte op om både private og virksomheder i udfordrende tider.
På ESG-området oplevede banken også fremgang. MSCI opgraderede i juli bankens rating fra BBB til A.